Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

SELAMAT DATANG KE ADAM'S STORE... PASTIKAN ANDA SENTIASA MENJENGAH BLOG INI UNTUK MELIHAT TAWARAN2 HEBAT... KAMI MENJUAL...

MINAT UNTUK JADI RESELLER ..SILA SMS/EMAIL UNTUK KETERANGAN LANJUT...

COOLABABY POCKET (button dan velcro), COOLABABY AIO, BABYLAND PRINTED, DYANA CD, QQ BABY SNAZZY MINKY, QQ BABY PLAIN, LUNATOTS, WASHABLE LINERS, WET BAG, WASHING BAG, BUSHA LEGGING, BABY GAP CLOTHES , CARTERS CLOTHES & many many many...

13 May 2009

cutenyer baby ni.....

Posted by -Mr.FiQ & Mrs. FiQ- at 1:01 PM 2 comments
agak2 dapat baby ape ek? girl ke boy?
hik3... actually xkisah nak girl or boy...
asalkan mummy sihat... baby sihat....
kan?

hik3.......

erm.... bile da peknen ni... mcm2 dok pikir...
nak bli baby stuff..... 0OoO...
mesti best... sO sWeEt..... :)

tp yg cam xleh nak msuk otak...
kene kai baju peknen nati...
warghhh mesti kelaka....
hik3.......


nt bile da dapat baby...
bley bwk die g jln2.....
uuuuu.... bestnyer....
hik3.......

ni ade gambo yg cute mute....


tAndA-tAnda hAmiL

Posted by -Mr.FiQ & Mrs. FiQ- at 9:42 AM 0 comments
Ada banyak tanda-tanda kehamilan. Berikut beberapa tanda yang menunjukkan kemungkinan Anda hamil:

1. Haid tak datang.
Ini pertanda awal kehamilan, apalagi jika haid terbiasa teratur. Dikombinasikan dengan tanda-tanda positif yang lain, kemungkinan besar Anda memang hamil.

2. Muncul flek dan kram
Saat anda hamil, biasanya ditandai dengan munculnya flek pink di celana dalam yang terjadi saat implantasi (manakala embrio menempel di dinding uterus. Hal ini terjadi sekitar 8-10 hari menyusul ovulasi, sedikit lebih awal dibanding datangnya waktu haid). Kadang kita salah mengartikannya sebagai haid, hanya waktunya lebih pendek ketimbang menstruasi normal. Kram juga umum terjadi di awal kehamilan.

3. Mual dan muntah
Jika Anda hamil, pada awal kehamilan, beberapa hari setelah pembuahan, mungkin akan mengalami morning sickness. Sebenarnya morning sickness ini nama yang salah, karena pada kenyataannya mual dan muntah bisa terjadi kapan saja: pagi, siang, malam.

Biasanya, kedua tanda ini mulai terasa pada usia kehamilan 2-8 minggu setelah pembuahan. Lalu, berhenti begitu Anda memasuki bulan ke-4.Sebenarnya, mual dan muntah timbul karena terjadinya perubahan berbagai hormon dalam tubuh pada awal kehamilan. Meski begitu, kondisinya pada setiap ibu hamil tidak sama. Ada yang ringan, namun ada pula yang berat. Bahkan, bisa muntah-muntah berat (hiperemesis gravidarum)

4. Lelah berlebihan
Jika anda hamil, gejala yang paling umum dalam delapan hingga sepuluh minggu pertama adalah rasa lelah. Saat hamil, tubuh mengalami perubahan metabolisme yang signifikan. Seluruh tubuh Anda perlu melakukan penyesuaian terhadap proses baru bertumbuhnya janin. bagi sebagian besar wanita, kelelahan akan pergi saat usia kehamilan 12 minggu.


5. Puting/payudara lebih lembut
Jika Anda hamil, Anda akan mengenali bahwa payudara dan putingnya menjadi lebih lembut sekitar tiga pekan setelah pembuahan (saat haid terlambat sekitar seminggu). Mungkin payudara terasa bengkak, serupa dengan saat menjelang haid.

6. Penggelapan areola
Pada kehamilan awal, Anda mungkin mengenali daerah areola (daerah gelap yang mengelilingi puting payudara) mulai menjadi lebih gelap dan diameternya membesar. Diyakini bahwa bertambah gelapnya warna areola membantu bayi yang baru lahir menemukan puting untuk menyusu. Anda mungkin juga akan mengenali bahwa vena di payudara menjadi lebih kelihatan karena penegangan payudara.

7. Sembelit
Buang air besar (BAB) menjadi sulit dan tidak lancar? Ini lazim terjadi pada awal kehamilan. Hormon tambahan yang diproduksi pada masa kehamilan menyebabkan usus halus lebih lentur dan menjadi kurang efisien.

8. Naiknya temperatur basal tubuh
jika hamil maka suhu basal tubuh meningkat, saat masa haid yang harusnya datang terlewat. dan tidak turun ke level sebelum terjadi ovulasi. Saat terjadinya pembuahan, ovum dibuahi di tuba falopii, dan membutuhkan sekitar seminggu untuk ke rahim, dimana ovum terbuahi akan menempel di sana.

9. Sering buang air kecil
“Kebiasaan” baru ini sering timbul pada bulan-bulan pertama kehamilan. Ini terjadi karena rahim yang mulai membesar itu menekan kandung kemih. Umumnya, ini mulai terasa sekitar 6-8 minggu setelah pembuahan.

Begitu rahim keluar dari rongga panggul, keluhan ini akan berkurang. Namun, Anda akan mulai sering-sering buang air kecil lagi pada trimester terakhir karena janin mulai masuk rongga panggul.

10. Membesarnya payudara
Meningkatnya hormon kehamilan, yakni estrogen dan progesteron, memang dapat mempengaruhi perkembangan kelenjar susu. Jangan heran, kalau payudara Anda terlihat agak membengkak atau terasa lebih lembut dari biasanya. Ini bisa terjadi beberapa hari setelah pembuahan.
Puting susu dan areola (daerah sekitar puting susu) juga akan berwarna lebih gelap. Biasanya, ini terjadi sekitar 3 minggu sesudah pembuahan.

11. Melunaknya rahim dan leher rahim
Biasanya, terjadi sekitar usia kehamilan 2-8 minggu.

12. Tidak ada nafsu makan, mungkin ada hubungannya dengan mual mual diatas.

13. Vaginal Discharge /Keputihan atau keluarnya cairan berlebihan dari vagina karena pengaruh hormonal.
Hal ini termasuk normal. Namun sebaiknya terus dilakukan observasi jika terjadi perubahan warna , bau dan terjadi gatal2 atau rasa "burning".

14. Insomnia
Beberapa kasus, biasanya ibu hamil mengalami sulit tidur.

15. Rahim dan perut membesar
Umumnya, dimulai pada usia kehamilan 8-12 minggu.

16. Terdapat kelainan di gigi dan rongga mulut.
Terdapat beberapa tanda khas kehamilan pada gigi dan rongga mulut. Untuk lebih jelasnya silahkan baca di (klik saja)
- manifestasi kehamilan di rongga mulut
- perawatan gigi dan mulut saat hamil

17. Flu/batuk/hidung berdarah/pusing2/migraen
Jangan terburu untuk menelan obat. Lakukan treatmen secara alami terlebih dahulu. Bisa jadi pula hal tersebut terjadi karena turunnya daya tahan tubuh saat hamil.

18. Tes kehamilan
merupakan tes "pasti" kehamilan jika "positif" , antara lain:
- home pregnancy test misalnya berupa tes pack yang dilakukan di rumah
- pemeriksaan USG
- office pregnancy test
- pregnancy blood test
- internal exam.

Sebenarnya, semua tes kehamilan bekerja untuk melacak hormon khas kehamilan, yakni human Chorionic Gonadotropin (hCG). Hormon ini hanya bisa ditemukan dalam darah atau urin ibu hamil. Saat hamil, akan terjadi peningkatan hormon hCG dalam tubuh. Dan, peningkatan hormon ini tidak sama pada setiap orang. Umumnya, hormon ini mulai meningkat kira-kira seminggu setelah ovulasi. Meski begitu, sebaiknya tes kehamilan dilakukan bila haid terlambat selama 2 minggu.

n0tEs : erm.... kebanyakan tnda2 ni aku alami... huhuhuh~~
penat wei... lagi2 bile muntah2... mcm nak tkeluar sume usus dan esofogus.... :(
sakitnyertekak xtau nak cakap cam ne...
tp tu smer tpulang pade indvidu....
kekadang ade yg xkene semua tu...
huhuuh... tp pnglaman sume ni sgt mnyer0nokn....
dilayan + dsygi lebey oleh en daddy....
luv u daddy..
thanks sbb paham mummy mase ni...
:)
mmmuaaackss !!

kiRaAn WaKtU suBuR

Posted by -Mr.FiQ & Mrs. FiQ- at 9:24 AM 8 comments

hehhe... sesaje je letak entry ni...
act : nk bg info kt puan jujah...

Terdapat beberapa fasa di dalam kitaran haid. Anda perlu memahami fasa ini.


Hari 1-4

Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) - ketika ini darah haid keluar. Hari pertama period adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda di kalendar dan tamat selepas berapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiwmaCNl-ns_LPDK1rK41WieZhmzp4-g98KmlbLrPIuKJ7ivpWzFSuGAVqiuM6_lXBpPGuD7QTncpq8uW7M3wtac3TUQc4IpbJ57AO6tMBOOE89CAG39TDJZyD3hXNAdx1YMljjfzsocJtO/s320/300px-MenstrualCycle2.png


Hari 5-13

Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.

Hari 14

Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran falopio ke rahim.

Hari 15-28

Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone dipanggil progestrone di rembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestrone semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh sebagaimana runtuhnya tembok Berlin. Proses akan mengalami kitaran semula pada hari 1.


BILAKAH WAKTU SUBUR?

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjb6ZuoU70nybO5LYxFhq6_bh200JID48nScrWMi93A9iLRv237q_BqHH6S4CBTIS0t2EO9pNk1h-KUCyzFsqXSZLqx8DGdRgBT6DCUxriMiNXcZ2aXtmB4wof7Et8A3cL6p91yyf67pTlD/s320/Ovulation-1.jpg

Setelah anda faham kitaran haid di atas, waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.

Bilakah secara tepat ia berlaku? Sebenarnya ia adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama period seterusnya atau ketika fasa luteal bermula.

** (14 days from the 1st day of your NEXT period - NOT your previous period)

Tak faham? Macam ni. Katalah dia period 28 hari, maka hari subur ialah 28 hari - 14 hari = 14 hari. Jadi, hari ke 14 itu adalah hari subur. Katalah period bulan itu 30 hari, maka 30 hari - 14 hari = hari ke 16 ialah hari subur bukan lagi hari ke 14. Sekiranya periodnya 35 hari maka 35-14 = hari ke 21 adalah waktu suburnya.

Ini adalah kerana fasa luteal pada kiraanya adalah biasanya tepat 14 hari setelah berlakunya ovulasi, sedangkan fasa folicullar boleh berubah2. Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama period yang seterusnya. Sekiranya period anda adalah tetap 28 hari, tak jadi masalah untuk mengira waktu subur anda. Sekiranya period anda berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.


MENGANGGAR WAKTU TERBAIK UNTUK MENDAPAT ZURIAT

Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka tingkap untuk mendapatkan zuriat adalah sangat terhad. Oleh itu Allah mencipta sperma dengan kelebihan yang lain pula.

Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan (setiap seorang lelaki adalah jutawan!), ia juga boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini bermakna, sekiranya suami isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.

Oleh itu, untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama setiap malam (atau siang hari kecuali pada bulan Ramadhan) pada hari ke 11, 12, 13, 14, 15, 16 period untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya period anda datang 28 hari. Itu adalah menganggarkan waktu subur adalah pada hari ke 14.

Anda boleh cuba setiap bulan untuk beberapa bulan sekiranya tidak berhasil. Ini adalah untuk memastikan waktu subur adalah sesuai dengan waktu bersama anda.

Selamat Mencuba!



so pas ni pade sesape yg bace... leh la mengaplikasikannye..

tp utk yg da berkahwin je tau..

yg blom tu jgn gatai2 mau cube..

hik3....


buAh dELiMa..

Posted by -Mr.FiQ & Mrs. FiQ- at 7:46 AM 2 comments
erm... sedihnyer... tetibe rase nak mkn buah delima...
tp xdapat cari... puas daddy g cari.. xjumpe2 gak...
urm... cam ne ni...

cedey la... sape2 yg jumpe buah delima g tau la ye....

sekian....

04 May 2009

suprise....

Posted by -Mr.FiQ & Mrs. FiQ- at 11:06 AM 3 comments
urm.... last wiken mmg aku xsihat... sakit2 bdn+demam.... huhuhu~~ seyes xlarat.. tp dalam2 xlarat tu sempat lagi nak merayap g genting ngan hasben aku (22.04.09 - 23.04.09)... :P dah lame x pergi menggile ngan die... sesekali lepaskan kan tensen... lgipun uma kitorng ke sana dalam 40minutes jerk.... (damansara --> genting highlands).... dengan menaiki kereta kami yg cantik+gagah perkase.... hik3 hik3
then... lepas da balik tu.... "ISNIN"... warghhhh hari paling malas nak stat keje bile da bercuti..... :(
hik3....... pastu bdan sakit2 balik... aku pikir may b sbb penat berjalan.... atau penat bersuke ria... yuks.... hasben kesayangan aku pun sibuk2 la suoh g klinik.....

27.04.2009 -->g klinik kt bawah opis... dup dap dup dap dup dap.... takut gaks.... pastu da cakap blabla bla ngn doktor tu.... die suoh aku g wat urine test .... aku dengan pnuh taat setia nyer pergila membuat ujian tu... pastu ,aku tgu la 10menet..... doktor pun panggill.....

"Puan nurul, congrats..... u da hamil 4 weeks"
"Hah? bia betul doktor......?????"

saat tu... status aku pun bertukar kepada...
BE COMING A MUMMY !!!

hik3......





Borang Tempahan

Nama:
Alamat :
No Tel :
Email :
Jenis Barang : CD Coolababy (Snap Button)
CD Coolababy (Velcro)
CD Coolababy (AIO)
CD Babyland Printed
CD QQ Baby (Plain)
CD QQ Snazzy Minky
CD Dyana
CD Lunatots Button
CD Lunatots Velcro
CD Lunatots AIO
CD Lunatots Wording
CD Lunatots Printed
Busha Legging
Busha Animal Socks
Rattling Socks
Insert QQ Baby
Insert Coolababy

Detail order (nyatakan warna dan bilangan)- sila rujuk blog untuk mengetahui warna yang masih ada.
Kaedah Pembayaran :
Kaedah Penghantaran :
Saya bersetuju dengan terma dan syarat yang tertera dan segala pembelian tidak akan dipulangkan kembali : Setuju

Get your own free form like this one.
 

aDaM's aNd hiS cLoTh diApErs Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez